Hoe kun je ervoor zorgen dat je kind meer groenten eet? Allereerst, geef het goede voorbeeld, ga geen strijd aan, beloon goed gedrag dat je vaker wilt zien en ga op in de belevingswereld van je kind. Met onderstaande tips kun je gezelligheid aan tafel stimuleren en strijd om eten voorkomen. Ieder kind is anders, ontdek wat bij jouw kind het beste werkt. Sommige tips zijn voor de kleintjes en anderen weer voor alle leeftijden. Wie weet werkt het zelfs bij je partner 😉 Grapje. Veel succes!

  • Laat kinderen kiezen uit 2 opties.
    Zo bepaal jij alsnog wat ze eten en voelt het kind zich serieus genomen omdat er ruimte is voor eigen keuze. Laat ze bijvoorbeeld kiezen tussen 2 soorten groenten. Zelfs bij de allerkleinsten kun je dit toepassen. Houd ze 2 stuks groenten voor en laat ze aanwijzen welke ze willen eten.
  • Laat kinderen veilig meehelpen met koken.
    Kijk welke taakjes het kind aankan en ga samen aan de slag. Ik heb bij de recepten pagina’s onderaan tips gezet per gerecht. Kinderen vinden dit vaak leuk om te doen en zijn dan eerder geneigd om het op te eten, omdat ze er zelf aan hebben meegeholpen.
  • Houd het gezellig aan tafel.
    Eten is leuker met een goede sfeer. Dwing kinderen niet om te eten en ga vooral niet schreeuwen. Je richt hiermee meer schade aan dan dat het goed doet. Het kan gebeuren dat een kind een paar dagen slechter eet dan normaal, dat is niet erg. Denk in oplossingen.
  • Schep liever te weinig op dan teveel, zodat het kind gemakkelijk het bord leeg kan eten.
    Meer kan altijd nog. Het is fijner te belonen bij een leeg bord, dan gezeur omdat het bord niet leeg is. Een tweede keer opscheppen verdient uiteraard een groot compliment. Bij de kleintjes kun je dat versterken door eens even aan die bovenarm te voelen.. “Wat goed van jou dat je zoveel eet! Laat je arm eens voelen, (voelen aan bovenarm), wauw ik voel al hoe sterk je van het eten wordt! Ga zo door!”
  • Geef kinderen een compliment als ze eten proeven, ook al vindt hij/ zij het niet lekker.
    Zo stimuleer je dat ze eerst proeven voordat ze roepen “Lust ik niet!”. Meestal lusten kleine kinderen iets uiteindelijk toch na meerdere keren proeven. Jij zelf vindt bepaalde dingen ook niet lekker. Dat is niet erg. Geef het goede voorbeeld. Houd je niet van tomaat? Geef dit aan bij je kind en eet het dan toch op terwijl ze kijken hoe je dat doet. “Ik vind tomaat ook niet zo lekker, maar ik eet het toch, want ik wil gezond blijven en dan moet je veel verschillende groenten eten. Soms ook iets dat je eigenlijk niet lust..”
  • Onderhandel over het aantal hapjes. Maak er een spel van.
    Ga geen strijd aan als kinderen iets niet willen eten of het bordje niet leeg gegeten is, maar gooi je onderhandelingskunsten in de strijd. Als je op 2 hapjes wilt uitkomen, begin dan met 7. Als het kind zegt “Nee 1!” dan zeg je “Eigenlijk wil ik dat je 7 eet, maar omdat je zo lief bent, dan maar 5”.. en ga zo door. Het proeven is erg belangrijk om aan de smaak te wennen. 2 hapjes genomen? “Jeeeej wat goed! Dat verdient een beloning!”
  • Bordje leeg? Beloning!
    Er zijn zakken ijslolly’s om zelf in te vriezen die je daarvoor kunt inzetten of je kunt gezonde ijsjes zelf maken. Je kunt uiteraard ook met andere dingen belonen.
  • Voeren op een leuke manier.
    De kleintjes kun je vaak overhalen door geluiden van voertuigen en dieren na te bootsen met hapjes die in hun mond verdwijnen. Geduld is hierbij een schone zaak. Lukt het even niet? Wacht dan een kwartier en probeer het daarna nog een keer.
  • Probeer een andere bereiding om groenten lekkerder te maken.
    Lust het kind geen gekookte broccoli? Probeer dan eens om de broccoli te bakken in een beetje zoete soja saus.
  • Zodra kinderen hapjes kunnen eten, zoveel mogelijk verschillende smaken aanbieden.
    Ga op een zondag aan de slag in de keuken en maak met je blender voor de hele week verschillende potjes babyvoeding. Bewaar ze in de vriezer, haal ze er in de ochtend uit en dien ze bij het avond eten op. Maak combinaties van verschillende soorten groenten met tofu, pasta, rijst of quinoa. Hetzelfde kun je doen met fruithapjes.
  • Wees consequent in belonen en straffen.
    Kinderen houden van duidelijkheid. Met verwarring stimuleer je dat ze je gaan uitdagen. Gouden regel: ja is -ja- en nee blijft -nee-. Wil je kind echt niet eten? Waarschuw dan 2 keer dat ze hierna geen eten meer krijgen en met een lege buik naar bed gaan. Geef aan dat het jou niets uitmaakt, maar dat het wel vervelend is als je honger krijgt in bed. Na de 2 waarschuwingen, haal je het eten weg en ja, je raad het al… Heeft het kind pech. Vind je het lastig om ze zonder eten op bed te leggen? Dan kun je aanbieden dat als ze de pyjama netjes aandoen (al dan niet met hulp), ze nog een rijstwafel kunnen krijgen. Laat je niet uit de tent lokken en houd de regie in handen.