Regelmatig krijg ik de vraag hoe je als vegetariër voldoende ijzer, eiwitten en vitaminen binnenkrijgt die ook in vlees zitten.
Voeding is een complex iets, maar ik zal het in dit artikel zo kort mogelijk houden… Het is vooral belangrijk om gevarieerd te eten en voedsel in allerlei kleuren, want dan krijgt je van alles wat binnen.

Vlees bevat vitamine B12 en ijzer. Dit zijn de belangrijkste bestanddelen die je als vegetariër ergens anders uit zult moeten halen. Om deze stoffen goed op te nemen in je lichaam is vitamine C nodig, dus zorg er sowieso voor dat je voldoende vitamine C tot je neemt.
Wist je dat aardbeien meer vitamine C bevatten dan een sinaasappel? Net als rode paprika! Zelfs in aardappelen zit net zoveel vitamine C als in de meeste fruitsoorten.

Vitamine B12 en ijzer
De “simpelste” vleesvervanger, is ei. Eigeel bevat namelijk B12 en ijzer. Daarom is het belangrijk om als vegetariër een aantal keer per week ei te eten.
Veganisten kunnen B12 supplementen slikken.
In veel vleesvervangers is B12 toegevoegd, het nadeel van het overgrote deel van de vleesvervangers is dat ze E-nummers bevatten. Het is aan te raden het gebruik hiervan te beperken en af te wisselen met de ene dag vleesvervanger, andere dag ei en andere dag bijvoorbeeld een bonen gerecht.

Wat is belangrijk om als vegetariër te eten?

Onderstaande “basis regels” hanteer ik zelf voor een gebalanceerd vegetarisch dieet.

  • Veel groene groenten (broccoli, courgette, veldsla, rucola, groene paprika, groene asperges, boerenkool, andijvie, avocado)
  • Bonen en peulvruchten (bruine bonen, sperziebonen, edamame sojabonen, linzen, kikkererwten, humus, doperwten, tofu, tempeh)
  • Fruit en vruchten (bananen, aardbeien, blauwe bessen, watermeloen, rozijnen, dadels, kokosnoot, vijgen, gedroogde pruimen)
  • Pinda’s, noten en zaden (cashewnoten, pistachenoten, zonnebloempitten, pompoenpitten, walnoten, pijnboompitten, kastanjes, amandelen)
  • Tarwe en granen (volkorenbrood, havermout, volkoren pasta, bulgur, quinoa)

Nogmaals, variatie is belangrijk. Vegetariër zijn is heel gezond. Met de bovenstaande “basis regels” wordt een tekort aan vitaminen en ijzer voorkomen.

Zorg goed voor jezelf en geniet van gezonde voeding. Er is niets zo belangrijk als gezond zijn. Jij, je familie, je vrienden… Jullie kunnen langer- en meer genieten samen als iedereen gezond is. Onderschat niet de gevolgen van ongezond eten op lange termijn. Natuurlijk kun je tussendoor ongezonde dingen eten. Als de basis/ het overgrote deel maar gezond is.

Gezond eten, je fit voelen, op gewicht blijven en daarbij ook nog eens dieren en de aarde veel leed te besparen, dat is toch geweldig! Check!